1. Harlan Coben - Już mnie nie oszukasz



Tytuł:  Już mnie nie oszukasz
Tytuł oryginału:  Fool me once
Autor:  Harlan Coben
Wydawnictwo:  Albatros
Ilość stron:  416
Data wydania:  15 lutego 2017 r.
Kategoria: thriller/ sensacja/ kryminał 



Pierwszą książką tego autora, którą przeczytałam była właśnie "Już mnie nie oszukasz". 
Przed przeczytaniem książki dużo słyszałam o geniuszu Harlana Cobena, a co za tym idzie? Musiałam przeczytać chociaż jedną książkę tego autora!
Przyznam szczerze, moje spotkania z kryminałami kończyły się po przeczytaniu dwóch lub 3 trzech rozdziałów. Bałam się, że tutaj może się to skończyć podobnie. 
Czytając książki z tych kategorii mój mózg zawsze stara się znaleźć rozwiązanie zagadki jak najszybciej to możliwe. Tak było też tutaj, przez pierwsze rozdziały poznaję nowe fakty, pojawiają się nowe osoby, które wnoszą do fabuły coraz to nowe wątki. "Byłam już w ogródku, już witałam się z gąską", i takim sposobem moja gąska uciekła :). 

Książka jest dla mnie strzałem w dziesiątkę, niestety nie ma większej skali. Fabuła jest odpowiednio dopracowana i pogmatwana, nie ma zbyt wielu postaci, przez co czytelnik nie myli ich ze sobą. No i jest oczywiście odpowiedni smaczek na końcu książki. Książkę kończyłam z wilgotnymi oczami i z myślą, że jeszcze nie chce jej kończyć. 
Jednym z plusów książki jest to, że autor nie wprowadził zbyt wielu postaci oraz to, że nie skupiał się na ich wyglądzie. Postacie są (na szczęście!) dopracowane pod względem psychologicznym. Czytelnik zostaje powoli wprowadzony do świata przeżyć bohaterów książki, sugeruje nam, że to one tworzą postać jaka jest w czasie rzeczywistym. Uważam, że ogólne opisanie postaci danej książki, daje pole do wyobrażenia sobie jak dana postać wygląda. Nie pozwala to czytelnikowi na wracanie do wątków, w których jest opisana postać, aby znaleźć szczegóły. Czytelnik dzięki temu skupia się na fabule książki. 

Maya- główna bohaterka książki- jest to kobieta po wielu przejściach. Jest żołnierzem, wróciła niedawno z misji w Iraku.  Coś co stało się w Iraku, nie pozwala Mayi funkcjonować normalnie. W życiu bohaterki trafiło się coś jeszcze... zamordowano jej siostrę. Dodatkowo teraz w dziwnych okolicznościach ginie mąż głównej postaci. Harlan z motywem wojennym trafił idealnie, ponieważ wojna nadal jest tematem aktualnym w Naszym świecie. Przedstawiając sytuację głównej bohaterki książka zyskuje większe prawdopodobieństwo. Wejście w świat przeżyć wojennych głównej bohaterki, pozwala poczuć nam co ona mogła czuć po powrocie z misji do kraju. 

Przy małej ilości postaci w książce może się wydawać, że szybko rozwiążemy zagadki. Nic bardziej mylnego. Autor co i rusz podsuwa nam nowe osoby, na które zwalamy popełnienie zbrodni. Główna bohaterka nie ma lekko w książce. Harlan uśmiercił sporo osób, które miały powiązania i tropy, a także mogły pomóc głównej postaci. Fakty, które się pojawiają wiążą się ze śmiercią z przeszłości, a to bardzo komplikuje i tak trudne położenie Mayi. 
A zakończenie? Jest bardzo dużym zaskoczeniem. Finał książki mogę podsumować "BĘDZIESZ MUSIAŁ SIĘ ZASTANOWIĆ NAD TYM, W CO MOŻESZ WIERZYĆ I KOMU POWINIENEŚ UFAĆ..."

Zaczynając książkę miałam nadzieję, że rozwiązanie zabójstwa pójdzie mi gładko. Niestety... a raczej stety! Jestem bardzo zadowolona, autor mnie nie zawiódł. Książka trzyma w napięciu do samego końca. A ostatni rozdział sprawił, że moje oczy były zaszklone. Dla osób, które nie przeczytały jeszcze tej książki mogę ją z czystym sumieniem polecić. 

Komentarze